آسیب های ورزشی را بشناسید!

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 8 فروردین 1397 در ساعت 12 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از فوایدی که ورزش کردن به ارمغان می آورد سلامتی است. همانطور که می دانید افراد ورزشکار از روحیه بالایی برخوردار هستند و از نظر فیزیکی دارای آمادگی جسمانی و بدنی انعطاف پذیر می باشند. افرادی هستند که روزانه به ورزش در بیرون از منزل می پردازند و برخی نیز با استفاده از دستگاه های ورزشی مانند تردمیل، الپتیکال یا دوچرخه ثابت تمرین می کنند.

در اصل هدف از ورزش داشتن تناسب اندام و در کنار آن سلامتی است، فرقی ندارد که چگونه ورزش می کنید. مهم این است که در انجام روزانه ورزش و تمرین با دستگاه های ورزشی تداوم داشته باشید و به آن عادت نمایید. ورزش فواید بسیاری دارد که از جمله آن می توان به افزایش توانایی بدن در جذب و استفاده از اکسیژن، کاهش فشار خون، افزایش حجم و وزن قلب، افزایش آمادگی جسمانی بدن، بهبود قدرت انعطاف پذیری عضلات، استحکام استخوان ها، افزایش قدرت و استقامت بدن، بهبود سیستم گوارش، افزایش هماهنگی و تعادل بین اعضای بدن و غیره اشاره کرد که همگی سلامتی را به ارمغان می آورند.

اگر شما ورزشکار هستید یا روزانه برای تناسب اندام تمرین می کنید، حتما می دانید که گاهی احتمال بروز آسیب در انجام ورزش وجود دارد. مخصوصا ورزشکاران حرفه ای در طول تمرینات با آسیب های ورزشی روبرو شده اند و این امری عادی است. اصولا اکثر افراد در طول زندگی خود دست کم یکبار با آسیب های ورزشی روبرو شده اند. بنابراین در هر رشته ورزشی که فعالیت می کنید یا حتی اگر در روز یک پیاده روی ساده انجام می دهید، باید انتظار داشته باشید که شاید دچار آسیب شوید. گرچه درصد آسیب بسته به نوع رشته های ورزشی بسیار متفاوت است و در ورزش های پر برخورد این آسیب ها با جراحت بیشتری بروز خواهد کرد.

در هر صورت در این مقاله ما شما را با شایع ترین آسیب های ورزشی که احتمال وقوع آن ها در هر رشته ورزشی امکان دارد، آشنا می کنیم تا علاوه بر پیشگیری در صورت بروز بتوانید در لحظه برای درمان چاره ای بیندیشید.

1. پیچ خوردگی مچ پا: همانطور که می دانید پیاده روی، پایه تمامی ورزش ها به شمار می آید. هر فردی برای شروع ورزش ابتدا پیاده روی می کند. دویدن در هر زمان از طول روز نه تنها یک ورزش کامل و حرفه ای بوده بلکه تاثیرات مثبت زیادی به همراه دارد. به همین دلیل نیز دستگاه ورزشی تردمیل، پیاده روی را شبیه سازی می نماید تا افراد بتوانند حتی در محیط خانه از فواید این ورزش بهرمند شوند. پیچ خوردگی مچ پا در حین پیاده روی بسیار طبیعی است و از مواردی است که در طول روز چه در هنگام پیاده روی یا دویدن امکان بروز آن در هر لحظه وجود دارد و با قرار گرفتن کف پا در سطحی نامناسب به وقوع می پیوندد.

با توجه به این که افراد در هر زمان می توانند پیاده روی کنند یا با داشتن تردمیل می توانند بر روی آن بدوند، احتمال بروز پیچ خوردگی در ناحیه مچ پا بسیار بالا بوده و امکان دارد با کوچک ترین بی دقتی حین تمرین، این آسیب ورزشی برای فرد بروز نماید. پیچ خوردگی مچ پا بر روی تردمیل نیز یکی از آسیب های متداول است که افراد هنگام دویدن بر روی دستگاه یا حتی راه رفتن بر روی آن، دچار این آسیب خواهند شد؛ به این صورت که وقتی بر روی تردمیل می دوید ناگهان تعادل خود را از دست داده و برای بدست آوردن تعادل مجدد می خواهید از دستگاه پایین بیایید، یکی از پاهایتان بر روی دستگاه قرار دارد و پای دیگر را بر روی زمین می گذارید در این هنگام مچ پا به شدت آسیب دیده و پیچ می خورد.

2. آسیب ناحیه ساق پا: از نواحی آسیب پذیر حین ورزش که یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی نیز به شمار می آید ساق پا است. در مواقعی که فرد برای انجام تمرینات مبتدی بوده و کار را به تازگی آغاز نموده است درد در این نواحی را احساس خواهد کرد که امری کاملا طبیعی بوده و پس از مدتی به حالت طبیعی باز خواهد گشت. با انجام پی در پی تمرینات در مواقعی که فرد تازه شروع به کار کرده است با فشار به ساق پا این درد بروز می کند که هنگام راه رفتن آن را به خوبی حس می نمایید. بسته به نوع تمرینی که انجام می دهید امکان دارد درد در قسمت جلو یا پشت ساق پا یا در هر دو قسمت بروز نماید.

این درد همچنین در مواقعی که فرد تمرینات خود را به تازگی تغییر داده و شدت را افزایش داده است بوجود خواهد آمد؛ با افزایش شدت تمرین، فشاردر این نواحی باعث بروز درد می شود. در برخی مواقع با پوشیدن کفش نامناسب در زمان ورزش نیز امکان درد در عضلات ساق پا و گرفتگی این ناحیه وجود خواهد داشت. بنابراین توصیه می شود در مواقعی که تصمیم به ورزش کردن دارید حتما از کفش ورزشی مناسب استفاده نمایید زیرا پا از اصلی ترین نواحی در حین ورزش است که در صورت راحت نبودن آن امکان بروز آسیب وجود خواهد داشت.

3. آسیب دیدگی و دررفتگی شانه: باتوجه به این که شانه یکی از مفاصل پر تحرک بدن می باشد، در وزرش هایی که دست بیشترین فعالیت را خواهد داشت احتمال بروز آسیب های ورزشی در این نواحی بیشتر می شود. در صورتی که دست های خود را به طرفین می کشید و درد را در این نواحی حس می کنید نشانه ای از آسیب ورزشی است. این آسیب دیدگی اغلب در تمرینات و ورزش های پربرخورد پیش می آید، که در آن پارگی لابرم (نواری که دور کاسه مفصل شانه است) و رباط شانه از شایع ترین نوع آسیب دیدگی های ورزشی است و با نشانه هایی مانند: درد در نواحی شانه، ضعف، بی ثباتی شانه، ناتوانی در حرکت این ناحیه، بی حسی یا سوزن سوزن شدن شانه، التهاب، فرم غیرعادی شانه، کبودی و کلا هر نشانه ای که حاکی از درد بیش از حد و غیر عادی بودن شانه باشد، بروز خواهد کرد.

4. کشیدگی عضلات کمر: در صورتی که پس از انجام تمرینات سنگین مانند: اسکات یا ددلیفت، درد در ناحیه کمر حس شود امکان بروز این آسیب ورزشی وجود خواهد داشت. در برخی ورزش های عادی نیز با چرخیدن ناگهانی به طرفین، مخصوصا زمانی که بدون گرم کردن بدن شروع به انجام ورزش می کنید، احتمال گرفتگی عضلات کمر بالا خواهد رفت. در صورتی که رباط های ناحیه کمر با فشار بیش از حد دچار کشیدگی شوند، اطراف عضلات ملتهب شده که موجب اسپاسم کمر می شود و علاوه بر درد باعث اختلال حرکتی فرد خواهد شد.

از اصلی ترین مواردی که از آسیب های ورزشی جلوگیری می نماید، گرم کردن بدن قبل از شروع تمرینات است. با این کار علاوه بر افزایش سطح جسمانی بدن، به طور چشمگیری از بروز آسیب های ورزشی جلوگیری خواهد شد. پس از اتمام تمرین نیز از توقف به طور کامل خودداری نمایید و سعی کنید با چندین قدم پیاده روی عمل سرد کردن را انجام دهید. بروز این آسیب های ورزشی امری طبیعی است که در طول زندگی هر فرد امکان بروز آن خواهد بود. بنابراین باید سعی کرد تا جایی که امکان دارد از بروز این آسیب ها جلوگیری نمود و در صورت وقوع با مدتی استراحت و توقف تمرینات این آسیب ها درمان خواهد شد که البته درمان هر آسیبی متفاوت خواهد بود.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :