آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 12 آذر 1397 در ساعت 10 : 35 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با واکنش عرق کردن بدن آشنا هستید و می دانید که عرق کردن واکنش طبیعی بدن در شرایط مختلف مانند: ورزش کردن و محیط گرم و … است. افرادی هستند که تازه شروع به ورزش کرده اند یا قصد لاغری و رسیدن به تناسب اندام دارند و تصور می‌کنند زمانی که بیشتر عرق کنند به این معنی است که کالری بیشتری می سوزانند. در این مقاله قصد داریم به این نکته بپردازیم واقعا زمانی که شما بیشتر عرق می ریزید کالری سوزی بیشتری نیز در بدن شما رخ می دهد یا خیر؟

آیا این واکنش برای بدن مفید است یا باید جلوی آن را گرفت؟ از آنجا که هیچ کار خدا بی حکمت نیست و برای تمام اتفاق هایی که در بدن ما انجام می شود دلایل محکمی به نفع ما وجود دارد و عرق کردن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در این ابتدا به شما باد بگوییم که عرق کردن سبب کالری سوزی در بدن شما به خودی خود نمی شود، اما این را باید بدانید که خروج مایعات از بدن سبب خواهد شد بتوانید آب اضافی بدن تان را همراه املاح و مواد زائدی که وجود دارند را خارج کنید.

البته این را به یاد داشته باشید این ماجرا موقتی است و به محض خوردن آب مجدد وزن بدن شما تغییر کرده و زیاد خواهد شد. عرق کردن، شیوه ی طبیعی نیز در بدن است که سبب تنظیم دمای بدن شما می شود.

عرق کردن بدن با ترشح آب و نمک انجام می شود و بر اثر این تبخیر بدن شما خنک خنک خواهد شد و دمای بدن تان به تعادل خواهد رسید.

با عرق کردن چه مقدار کالری می سوزانید؟

زمانی که تمرینات ورزشی سنگینی انجام می دهید و دمای اتاقی که در آن حضور دارید نیز بالا باشد میزان تعریق شما زیادتر از حد معمول خواهد. استفاده از تردمیل و دویدن در محیط بسته ای مانند باشگاه یا اتاقی گرم در خانه میزان تعریق بدن شما را تا حد زیادی افزایش می دهد.

تحقیقات ثابت کرده است که حتی فعالیت‌هایی که بدون تعریق باشند نیز می توانند کالری نیز بسوزانند و به تناسب اندام کمک کنند. معمولا شنا کردن، بلندکردن وزنه‌های سبک و ورزش‌کردن در فضای بیرون از خانه در هوای سرد باعث تعریق چندانی نمی‌شوند، ولی با انجام دادن آنها کالری زیادی می سوزانید و به هدفتان نزدیک تر خواهید شد.

عرق کردن فقط می تواند ابزاری برای تعیین کردن میزان سختی و شدت ورزشی باشد که شما انجام می دهید. کالج پزشکی ورزشی آمریکا؛ توصیه دارد برای رسیدن به تناسب اندام و داشتن اندامی متناسب افرادی که بزرگ‌سالان و سالم هستند 5 روز در هفته‌ و در هر نوبت 30 دقیقه تمرین ورزشی ملایم انجام دهند. فراموش نکنید شدت ورزشی که انجام میدهید باید موجب عرق ریختن شما شود تا تمرینی با شدت زیاد محسوب شود.

حتما این سوال برای شما نیز پیش آمده است که بعضی از افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند؟

این را باید بدانید میزان عرق کردن‌ به عوامل زیادی بستگی مانند: ژنتیک، عوامل محیطی، سن، سطح آمادگی بدنی و وزن بستگی دارد.

در میان این عوامل وزن و سطح آمادگی‌ بیشترین تأثیر را در میزان عرق کردن‌ در طول یک تمرین ورزشی دارد. اگر وزن‌تان بیشتر باشد، بدن‌تان مجبور است انرژی بیشتری صرف کند. این امر باعث افزایش تعریق می‌شود، زیرا بدن‌تان باید توده‌ی بیشتری را خنک کند.

اگر بدن شما در شرایط سالم بدنی قرار داشته باشد سریع تر عرق خواهید کرد و بدن میتواند راحت تر دمای خود را تنظیم و کنترل کند. میدانید که بدن با عرق کردن دمای خود را کنترل کرده و به شما کمک می کند بتوانید تا تمرینات طولانی‌تر یا سنگین‌تری را انجام دهید.

آیا عرق کردن فایده ای دارد؟

همان طور که گفته شد عرق کردن بدن را خنک کرده و به سلامت پوست تان نیز کمک خواهد کرد. در زمان انجام دادن تمرینات ورزشی سنگین شدت جریان خون در بدن شما افزایش پیدا خواهد کرد و به همبن دلیل اکسیژن و مواد مغذی بهتر و بیشتر به سلول‌های پوست می رسد و آنها به راحتی تغذیه خواهند کرد.

با کمک عرق کردن می توانید متوجه شوید بدن تان به چالش کشیده شده است یا خیر. حواستان باشد اگر در زمان ورزش کردن احساس گیجی، خستگی شدید یا درد داشتید ورزش را به زور ادامه ندهید و به خودتان فشارنیاورید تا دچار مشکل نشوید.

ورزش شدید خون را در سراسر بدن به چرخش می اندازد و به همین دلیل نیز پوست نیز مواد مغذی بیشتری دریافت خواهد کرد و بعد از مدت زمان کوتاهی شاداب تر از قبل خواهید شد.

در زمان ورزش کردن و عرق ریختن حواستان به کم‌آبی بدن نیز باشد. در زمان عرق کردن احتمال کم‌آبی بدن بسیار بیشتر از زمان های دیگر می شود و باید این را نیز در نظر داشته باشید که آب‌وهوای گرم و مرطوب نیز میزان تعریق‌ را افزایش می‌دهند. اگر نیم لیتر عرق می‌کنید، باید نیم لیتر آب بنوشید تا بدن تان دچار کم آبی نشود. برای تجدید مایعات بدن‌تان صبر نکنید تا احساس تشنگی به سراغ‌تان بیاید و در فواصل زمانی مشخص آب بنوشید.

فراموش نکنید که کم‌آبی شدید برای بدن خطرناک است و باید فورا به آن رسیدگی کنید.

این را هم در نظر بگیرید که ممکن است دلیل بیش از حد عرق کردن شما گرفتار بودن در بیماری هایپرهیدروز باشد. اگر شما عرق بسیار شدیدی می کنید و فعالیت‌های روزمره‌تان با اختلال مواجه شده یا به‌طور ناگهانی بدون دلیل مقدار زیادی عرق می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام باید از راه های متناسب و درست آن اقدام کنید. پیاده روی، دوچرخه سواری و ... انجام دهید تا بتوانید در زمان ورزش تقریبا 3500 کالری معادل 450 گرم چربی بسوزانید.

یک زندگی پرتحرک بهترین راه برای کاهش وزن است. فراموش نکنید همیشه کالری مصرفی که در زمان ورزش می سوزانید بسیار کمتر از میزان عرق کردن شماست.

برای کاهش وزن و رسیدن به لاغری باید به تدریج پیش بروید و از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و انجام دادن ورزش منظم را باید سبکی از زندگی تان کنید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :