برای لاغری بدویم یا راه برویم؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 6 دی 1395 در ساعت 16 : 54 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سوالی که آیا برای کاهش وزن و تناسب اندام دویدن بهتر است یا راه رفتن؟ اغلب متخصصان مثال جالبی می زنند که یک فرد 75 کیلوگرمی در طی مسافت 1.5 کیلومتر حدود 100 کالری می سوزاند و فرقی نمی کند که این مسافت به آهستگی طی کند یا با سرعت.اگر به تردمیل خانگیتان شیب 1 الی 2 درجه بدهید، می توانید به راحتی راه رفتن در فضای بیرون را شبیه سازی کنید و با در نظر گرفتن معیار مسافت دویدن و راه رفتن در یک مسافت به یک اندازه کالری سوزی برای شما دارد.

وقتی مسافتی را با تردمیل می دویم و همان مسافت را با راه رفتن طی می کنیم زمان کمتری را صرف خواهیم کرد، ولی بعضی از متخصان با این نظریه موفق نیستند و اعتقاد دارند دویدن در یک مسافت با راه رفتن در همان مسافت، انرژی بیشتری از بدن می گیرد.همان طور که می بینید فرضیه ها با هم کاملا متفاوت هستند و باید با دقت بیشتری به آنها بپردازیم تا به حقیقت دست پیدا کنیم.

مطلع هستید که افراد در طول روز با انجام دادن فعالیت های روزانه خود مقدار کالری از دست می دهند، حتی اگر فرد در استراحت کامل به سر ببرد، برای زنده ماندن کالری مصرف خواهد کرد و این کالری مصرفی از غذاهایی که می خوریم بدست می آید.

جنسیت، وزن، قد و میزان کارکرد غدد درون ریز فرد در میزان کالری سوزی او بسیار اهمیت دارد. پس یک فرد عادی که 75 کیلوگرم وزن دارد، در هر 1.5 کیلومتر حدود 100 کالری می سوزاند ولی اگر این فرد بسیار قد بلند یا بسیار کوتاه باشد، این میزان فرق خواهد داشت.حتی این نکته وجود دارد که یک مرد ممکن است در یک مسافت مساوی با یک زن کالری کمتری را از دست بدهد و حتی آمادگی جسمانی فرد نیز بر این میزان تاثیر گذار می باشد.با توجه به این فاکتورها مسافت طی شده به تنهایی نمی تواند معیار درست و دقیقی برای اندازه گیری کالری مصرفی نمی باشد.

زمان نیز از دیگر معیارهای تعیین کننده کالری سوزی است که البته نمی تواند به تنهایی تعیین کننده این مسئله باشد. به طور کل در ورزش کردن 4 فاکتور زمان، سرعت، مسافت طی شده و سطحی که بر روی آن می دویم سطح تمرین را مشخص می کنند.هر چقدر سطح تمریناتان دشوارتر و سخت تر باشد، فرد کالری بیشتری خواهد سوزاند. بر روی تردمیل 3 فاکتور زمان، سرعت و شیب را در اختیار کاربر خود قرار می دهد که با افزایش هر کدام از آنها میتوان کالری مصرقی را بیشتر کرد.

سطح تمرینات شما به میزان آمادگی جسمانی بدنتان بستگی دارد و افراد حرفه ای قادرند تمرینات شدیدتری را پشت سر بگذارند که انجام آن برای افرادی که تازه کار هستند غیر ممکن به نظر می رسد. اگر شخصی می خواهد با سرعت کمتر در مقایسه با یک فردی که شبیه به خود با سرعت بیشتری تمرین انجام می دهد کالری بسوزاند، مجبور است مدت زمان بیشتری را برای این کار بگذارد.

در حین انجام دادن تمرینات محاسبه دقیق زمان، سرعت و مسافت که طی کرده اید کار ساده ای نیست. تردمیل های مدرن امروزی انجام دادن این کارها را بسیار آسان کرده اند و اغلب آنها مجهز شده اند به یک مانیتوری دیجیتالی که می توانند سرعت، زمان، کالری مصرف شده، مسافت طی شده و ضربان قلب کاربر را نشان می دهند.با دریافت این اطلاعات می توانید ورزش خود را به صورت عملی و اصولی انجام دهید و از انجام دادن آن لذت ببرید.

فراموش نکنید که شرایط روحی و جسمی ورزشکار بسیار اهمیت دارد و تجربه ثابت کرده است افرادی که با علاقه بیشتری به ورزش می پردازند، قادر خواهند بودند کالری زیادتری بسوزانند و در حین انجام دادن ورزش جنب و جوش بیشتری داشته باشند.ورزش باعث می شود که چربی های اضافی از بین برود و عضلات جای آنها را بگیرد. همان طور که می دانید عضلات، بافت مهمی هستند و برای بدن انرژی تولید می کنند و سب افزایش سوخت و ساز بدن می شوند.

با یک تمرین درست و اصولی کالری سوزی در زمان استراحت نیز افزایش پیدا می کند. در حین ورزش کردن اکسیژن زیادی وارد بدن می شود و اکسیژن نیز باعث سوخت و ساز بیشتر بدن می شود. به اغلب ورزشکاران توصیه می شود که برای بهینه سازی تمرینات از روش های تناوبی استفاده کنند.ضربان قلب نیز شاخص مهمی است و برای سطح تمرین ورزشکار اهمیت زیادی دارد.زمانی که ضربان قلب افزایش می یابد اکسیژن بیشتری وارد بدن می شود.

با افزایش اکسیژن گردش خون نیز افزایش پیدا می کند و قلب با هر تپش خود خون بیشتری را به بیرون پمپاژ می کند و در نتیجه کالری سوزی بیشتری انجام می شود. در حین تمریناتتان ضربان قلبتان نباید بیش از 90 درصد حداکثر ظرفیت خود برسد.برای اینکه بتوانید به راحتی حداکثر ظرفیت قلب خود را محاسبه کنید باید عدد سن خود را از 220 کم کنید . در زمان انجام تمرینات اجازه ندهید که ضربان قلبتان بیشتر از حداکثر ظرفیت قلب خود برسد تا به بدنتان دچار مشکل نشود.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :