تاثیر نوشیدن آب در ورزش

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 14 آذر 1396 در ساعت 11 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آب یکی از عناصر ضروری برای زنده ماندن است. هیچ نوشیدنی را نمی توان جایگزین آب خالص کرد به همین دلیل لقب داروی معجزه گر را به آن داده اند. نوشیدن آب در طول روز فواید زیادی دارد که از جمله آن می توان به افزایش انرژی بدن، افزایش فعالیت مغز و فعالیت های فیزیکی، سلامتی و شادابی پوست و ... اشاره کرد.

هر فردی در طول روز باید دست کم تا 8 لیوان آب بنوشد، زیرا با داشتن فعالیت روزانه، آب از بدن به صورت تعریق خارج می شود. از این رو نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز بسیار مهم است و نباید آن را فراموش کرد. در زمان تشنگی به خصوص از نوشیدن مایعاتی مانند: چای، قهوه، آب میوه و ... پرهیز کنید و حتما آب بنوشید.

کم آبی بدن می تواند تغییرات محسوسی در فرآیند جسمی و ذهنی افراد ایجاد کند و این موضوع مخصوصا برای کسانی که ورزش می کنند بسیار حساس تر است، زیرا با کمبود آب بدن، فعالیت ورزشکاران به طور چشمگیری ضعیف می شود. علاوه بر آن باعث ایجاد خستگی زودرس، گرفتگی عضلات، استرس یا گرمازدگی در آن ها می شود. در این مقاله می خواهیم ضرورت نوشیدن آب حین ورزش را شرح دهیم.

در طول تمرینات و افزایش فعالیت های فیزیکی در ورزشکاران و کسانی که روزانه تمرین می کنند، حرارت بدن بالا می رود و از آن جایی که می دانید در این زمان بدن شروع به تعریق می کند تا با این مکانیسم باعث پایین آوردن دمای بدن شود. با تعریقی که از طریق پوست انجام می شود، بدن می تواند دمای خود را تنظیم کرده و خنک شود که این عمل دقیقا مانند تهویه هوا است.

در صورتی که موقع ورزش بدن آب کافی نداشته باشد، این موضوع باعث می شود عمل تعریق و نیز گردش جریان خون به خوبی صورت نپذیرد که به قلب فشار آمده و بدن نمی تواند عمل تعریق را به درستی انجام دهد و در نتیجه دمای آن بالا رفته و باعث خطراتی از جمله گرمازدگی خواهد شد. با کاهش آب بدن همچنین حجم خون کم شده و در نتیجه موجب غلظت خون می شود و اکسیژن کافی و سایر مواد مغذی به مغز نمی رسد.

هنگامی که بدن در اثر تعریق دچار کم آبی شود، ورزش کردن سخت می شود و توان ورزشکار تضعیف شده، سریعا دچار خستگی می شود و نمی تواند به ادامه تمرینات بپردازد. در واقع یکی از دلایل خستگی زودرس در ورزش کمبود آب یا دهیدراته شدن بدن است که در آخر منجر به دلزدگی در ورزش می شود.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد؛ دهیدراته شدن همان کم آبی بدن است که اگر شدید باشد منجر به علائمی مانند: احساس خستگی و افت توان ورزشی، گرمازدگی و سرخ شدن پوست، تهوع، سردرد و سرگیجه، تنفس سخت و خشکی گلو و سینه، افزایش ضربان قلب، ضعف و بیحالی، گرفتگی عضلات و همچنین کاهش تمرکز خواهد شد.

دهیدراتاسیون یا کم آبی معضلی است که باعث کاهش راندمان متابولیسمی می شود که در نتیجه آن چربی سوزی را کاهش داده و عضله سازی را نیز دچار مختل خواهد کرد. از این رو توصیه می شود افرادی که جهت کاهش وزن به انجام تمرینات می پردازند و همچنین افرادی که تمرینات خود را برای عضله سازی انجام می دهند به میزان کافی در زمان ورزش آب بنوشند.

با کمبود آب بدن چربی ها به جای آب شدن، ذخیره می شوند و به این ترتیب فرد دچار افزایش وزن خواهد شد. به همین دلیل مصرف آب به میزان کافی می تواند برای افرادی که در جهت کاهش وزن تمرین می کنند بسیار موثر باشد.

این فرضیه که نوشیدن آب یخ باعث کالری سوزی و فعالیت بیشتر بدن می شود، کاملا اشتباه است. درست است که نوشیدن آب سرد لذت بخش است اما ورزشکاران بهتر است آبی مصرف کنند که دمای آن از 4 درجه پایین تر نباشد، زیرا نوشیدن آب سرد باعث می شود مدت زمان بیشتری طول بکشد تا آب جذب بدن شود و همچنین باعث کاهش انرژی بدن، کند شدن ضربان قلب، سردرد و در برخی مواقع اضافه وزن خواهد شد.

در طول تمرینات متوجه خواهید شد که بدن تان به چه مقدار آب احتیاج دارد و به همان میزان آب مصرف کنید، زیرا نوشیدن آب بیش از حد نیز ضرر دارد و موجب بروز مشکل خواهد شد. باید به این نکته اشاره کرد که نوع فعالیت ورزشی و شدت آن نیز در مصرف آب بدن بسیار تاثیر دارد.

اینکه در طول تمرین شما احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید صحیح نیست، زیرا قبل از این حس بدن تان به میزان زیادی آب از دست داده است و وقتی آب می نوشید فقط تشنگی تان برطرف می شود و آب از دست رفته جبران نخواهد شد. یکی از دلایلی که در دستگاه های ورزشی هوازی مانند تردمیل یا برخی از دوچرخه های ثابت، محل قرارگیری بطری آب را تعبیه کرده اند به همین دلیل است که ورزشکار حین تمرین بر روی تردمیل نوشیدن آب را فراموش نکند و با دیدن بطری نوشیدن آب را به یاد آورد.

این را فراموش نکنید که بهترین نوشیدنی آب خالص است. سعی کنید تشنگی تان را چه در مواقع عادی یا هنگام ورزش با آب برطرف کنید و از فواید آن بهرمند شوید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :