تردمیل و مصارف پزشکی آن

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 24 اسفند 1395 در ساعت 15 : 55 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ورزش دویدن و پیاده روی منظم مانند یک درمان واقعی عمل می کند؛ دانشمندان در این زمینه تحقیقات گسترده ای به راه انداخته اند و به این نتیجه رسیدند، کسانی که در هفته حدود 150 دقیقه به دویدن و پیاده روی می پردازند از سلامتی بیشتری برخودار هستند و کمتر ممکن است به پزشک مراجعه کنند.به طور کلی انجام تمرینات هوازی مانع چاقی، ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماری های قلبی- عروقی، سکته، سرطان و انواع دیگر بیماری ها می شود؛ همچنین این گونه تمرینات وضعیت روحی و روانی انسان را بهبود می بخشد.

ولیکن متاسفانه اکثر مردم برای این کار به اندازه کافی وقت ندارند؛ به همین سبب تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی به فکر افتادند دستگاه های هوازی بسازند که مردم بتوانند در محیط های محدودی همچون خانه و باشگاه تمریناتی را انجام بدهند که به فضای بزرگ نیاز دارد؛ تردمیل یکی از بهترین دستگاه های هوازی شناخته شده که با آن می توان تمرین دویدن و راه رفتن را شبیه سازی کرد.

دویدن مادر همه ورزش هاست؛ این تمرین قدرت بدنی فرد را افزایش می دهد؛ کسانی که قدرت بدنی خوبی دارند می توانند بیشتر ورزش کنند؛ قدرتمند شدن نواحی تحتانی بدن، از جمله لیگامنت ها، تاندون ها و ماهیچه ها موجب می شود فرد دیرتر احساس خستگی کند و توانایی داشته باشد فعالیت های بیشتری انجام بدهد؛ ضمن این که احتمال آسیب به استخوان ها و ماهیچه ها تا حدود قابل توجهی کاهش می یابد.

زمانی که شما به ورزش دویدن می پردازید بدن شروع به عضله سازی کرده و چربی های اضافه از بین می روند؛ در حالی که پوست قوام خود را از دست نداده و حتی سفت تر از گذشته می شود؛ افزایش حجم عضلات نیز به چربی سوزی بیشتر کمک می کند؛ بدین ترتیب وزن فرد کاهش پیدا می کند، اما از زیبایی ظاهری کاسته نمی شود؛ بلکه زیبایی بیشتر خواهد شد.

از طرفی با کاهش وزن خطر حملات قلبی و دیگر بیماری ها کاهش پیدا کرده و ایمنی بدن بالا می رود. کسانی که به دیابت دچار هستند می بایست با یک برنامه ریزی منظم به ورزش بپردازند تا قند خون خود را تحت کنترل در بیاورند؛ ورزش می تواند مقاومت بیماران دیابتی را در مقابل انسولین کاهش بدهد و دامنه مواد غذایی قابل استفاده برای این افراد را بیشتر کند؛ در نتیجه میزان داروها کاهش می یابد.

در هنگام دویدن بدن مجبور به تحمل وزن خود می شود؛ از طرفی این تمرین با برخورد است؛ یعنی پاها یکی در میان با سطح زمین یا تسمه تردمیل برخورد پیدا می کنند و به استخوان ها و مفاصل فشار وارد می شود؛ تحت تاثیر همین فشار بافت استخوانی متراکم و قوی تر می شود.

زمانی که بر روی تردمیل می دوید تنفس سریع تر شده و ضربان قلب افزایش پیدا می کند؛ بدین ترتیب خون بیشتری در رگ ها جریان می یابد؛ قلب نیز مانند سایر عضلات بدن با فعالیت بیشتر قدرتمند شده و با هر پمپاژ می تواند خون بیشتری به جریان در بیاورد؛ قلب سالم مساوی است با بدنی سالم؛ با تقویت عضله قلب طول عمر فرد بیشتر می شود.مواد شیمیایی و هورمون هایی که در حال دویدن ترشح می شوند علائم افسردگی را از بین برده و مانع اضطراب می گردند.

کسانی که به انجام تمرینات هوازی رو می آورند پس از چند ماه به دلیل کم شدن چربی های اضافه و عضلات تازه ای که به دست آورده اند، رضایت بیشتری از فرم بدن خود پیدا می کنند و همین امر موجب بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس در این اشخاص می شود.کسانی که اعتماد به نفس خوبی دارند در تعاملات اجتماعی موفق تر هستند و به لحاظ روانی نیز سالم تر می مانند. ورزشکاران عموماً کنترل بیشتری بر روی شخصیت خود دارند و کمتر دچار خشم و تصمیم گیری های غیر معقول می شوند.

به طور کلی ورزش انسان را منظم تر می سازد و فرد راحت تر می تواند برای آینده خود هدف گذاری و برنامه ریزی کند؛ بنابراین کیفیت زندگی بهبود می یابد.عروق نمی توانند به تنهایی از فشار خون بالا جلوگیری کنند؛ زمانی که فرد می دود، عروق خونی فراخ و سفت شده و سخت تر از معمول انقباض پیدا می کنند؛ همین امر منجر به سلامت بیشتر و انعطاف پذیری عروق می شود؛ در این صورت از بالا رفتن فشار خون پیشگیری می شود؛ با تنظیم فشار خون خطر حملات قلبی و سکته کاسته می شود.

تحقیقات نشان داده کسانی که از بیماری آسم رنج می برند، اگر ورزش را به تدریج در برنامه روزانه خود بگنجانند با تقویت ریه ها و برنش ها شدت حملات آسم کمتر شده و علائم این بیمار کم می گردد.دویدن باعث می شود استحکام مفاصل افزایش یافته و خطر آسیب دیدن زانو و مفصل ران کاهش پیدا کند؛ تردمیل های امروزی مجهز به انواع ضربه گیرها هستند که باعث می شوند فشار بر روی زانو، ستون فقرات و عضلات تا حدود 70 درصد کمتر شده و این نواحی دچار آسیب نشوند.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :