نحوه استفاده صحیح از تردمیل در پیاده روی های خانگی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 30 مرداد 1396 در ساعت 20 : 51 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در گذشته که همه افراد برای پیاده روی مجبور بودند به فضای باز و در طبیعت رفته تا بتوانند این ورزش را انجام دهند اگر کسی می گفت که به جای این کار و ورزش کردن در طبیعت می توان همین کارو فعالیت را در داخل منزل انجام داد هیچکس باور نمی کرد .در حال حاضر با عوض شدن سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی این قضایا تغییر کرده و به پیاده روی های طاقت فرسا در طبیعت جای خودش را به تردمیل خانگی داده است.

در حال حاضر بسیاری از افراد هستند که تردمیل خانگی خریده و روز های اول به طور مداوم به سراغش می روند ، از آن استفاده می کنند اما رفته رفته انگیزه شان را از دست می دهند و مانند بسیاری از افراد که تردمیل در خانه شان نقش جالباسی پیدا کرده است برای آن ها هم همین امر محقق می گردد.با توجه به نوع زندگی مردم امروزه و به دلیل نداشتن وقت کافی برای مراجعه به باشگاه های ورزشی دستگاه تردمیل می تواند بسیار مفید و مناسب جهت ورزش کردن و داشتن تناسب اندام باشد. اما با توجه به توصیه پزشکان استفاده درست از تردمیل بسیار حائز اهمیت می باشد .

حال می خواهیم به رعایت نکاتی در مورد استفاده از تردمیل خانگی اشاره نماییم :

- بدون کفش بر روی تردمیل نروید:

خیلی از افراد با توجه به داشتن تردمیل خانگی طریقه استفاده کردن از آن را نمی دانند . به همین دلیل باعث می گردد مدتی بعد از آنکه تردمیل خانگی را خریداری کرده اند و از آن استفاده کردند دچار مشکلات و عوارض بسیاری بشوند و همه گناه ها را بر گردن تردمیل بیاندازند و تردمیل را عامل بروز این مشکلات بدانند . اما خب تمامی متخصصان بر این امر توصیه کرده اند که حتما باید به درستی و شیوه صحیح از تردمیل استفاده نمایند .ابتدا برای آنکه دچار بروز مشکلات در پیاده روی و دویدن پیدا نکنیم باید از کفش های مناسب برای دویدن بر روی تردمیل استفاده کنیم. کفش های ورزشی مناسب بهترین گزینه برای استفاده کردن از تردمیل خانگی می باشد.

- همه افراد می توانند از تردمیل استفاده نمایند به شرایط آنکه...

عده ای تصور می کنند که چون پاهایشان و زاتوهایشان درد می کند نمی توانند از تردمیل خانگی استفاده نمایند عده ای دیگر نیز بر این باورند که از تردمیل استفاده نکنند تا مشکلاتی و یا بیماری برایشان پیش آمد نکند در حالیکه اگر دقت نمایید در اکثر مراکز ورزشی تردمیل وجود دارد و همه از آن استفاده می نمایند .

به طور کلی شرایط خاصی برای استفاده از تردمیل خانگی وجود ندارد و همه می توانند از آن استفاده نمایند.مانند آنکه همه می توانند پیاده روی نمایند . اما استفاده کردن از تردمیل خانگی باعث افزایش میزان فعالیتشان می گردد. مثلا شخصی که تعادل خوبی ندارد و نمی تواند به راحتی راه برود ، استفاده از تردمیل می تواند به کمک او آمده و با توجه به داشتن دسته هایی در اطرافش این فرد قادر خواهد بود راحت تر پیاده روی کرده و از این وسیله به خوبی بهره ببرد.شخصی که از درد زانو رنج می برد قبل از آنکه بر روی تردمیل برود باید عضلات چهار سر ران خود را تقویت کرده تا باعث مشکلات بیشتر و بروز آسیب نگردد و از این امر پیشگیری نماید .

- در روز چند بار بدویم ؟

به دلیل آنکه دستگاه تردمیل در منزل و یا در باشگاه قرار دارد و همواره در دسترس ما می باشد پس می توان در هر ساعتی از روز آن را استفاده کرد.حال باید در روز چند مرتبه از این دستگاه استفاده کنیم؟برای داشتن بدنی سالم و حفظ آن بهتر است در هفته پنج مرتبه و در طی هر مرتبه به مدت 30 دقیقه از تردمیل خانگی استفاده کرده و ورزش های هوازی را انجام دهیم .حال با توجه به آنکه فرد جزء ورزشکاران حرفه ای نبوده و اگر بیش از حد معمول و گفته شده ورزش کند نه تنها به سلامت بدنش کمک نکرده است بلکه احتمال به وجود آمدن آسیب هایی برای بدنش می گردد.پس در نتیجه استفاده کردن از تردمیل نیز دارای محدودیت هایی بوده و باید اصولی و صحیح مصرف گردد.

- قبل از آنکه بر روی تردمیل برویم :

عده از افراد گمان می کنند چون تردمیل در خانه قرار دارد به محض آنکه اراده کنند می توانند مشغول ورزش کردن شده و از آن استفاده نمایند .در صورتی که این طور نبوده و ورزش کردن نیاز به آمادگی بدنی قبل از شروع دارد و باید کاملا بدن را حسابی به وسیله نرمش دادن گرم کرد و برای دویدن آماده شد.پس در نظر داشته باشید به هیچ وجه بدون گرم کردن اندام بر روی تردمیل قرار نگیرید.

- خسته شدن نشانه ورزش درست نیست

بعضی افراد بر این باورند که هرچه ورزش خود را سنگین تر و خسته کننده تر برگزار کنند یعنی ورزشی تاثیرگذار تر و مفید تر داشته و تناسب اندام آن ها بهتر می شود در صورتی که سخت در اشتباه بوده و مسیری اشتباه طی می کنند. خستگی و کوفتگی بعد از ورزش کردن باید طی مدت 8 تا 12 ساعت مرتفع گردد و اگر فردی با گذشت 24 ساعت از ورزش کردنش باز هم احساس خستگی در بدنش وجود داشته باشد ، کاملا مشخص خواهد شد که میزان ورزش کردنش مناسب نبوده و راه و روش غلط را پیش گرفته و به بدن خود آسیب می زند . یک سری درد های مزمنی ممکن است در حین ورزش کردن در بدن به وجود بیاید که مربوط به مشکلات گذشته می باشد و یا نتواسته است به خوبی درمان شود که اگر با این موضوع مواجه شدید به پزشک جهت ادامه فرآیند ورزش کردنتان مراجعه نمایید .

• حال با جزئیات و نحوه استفاده کردن از تردمیل بیشتر آشنا شوید :

1- صفحه کنترل در تردمیل :

قبل از روشن کردن دستگاه یک بار دستورالعمل نوشته شده برای استفاده از تردمیل را کاملا مطالعه کرده. بیشتر تردمیل ها ویژگی و خواص یکسانی دارند . مانند دکمه شروع و توقف ، سرعت و شیب ، تنظیم وزن شخص، انتخاب کردن نوع برنامه .

2- سرعت دستگاه را کنترل نمایید :

پیش از آنکه بر روی تردمیل خانگی قرار گرفته و شروع به کار کردن نمایید پاهایتان را به جای آنکه روی صفحه اصلی تردمیل بگذارید بر روی نوار ریل های کنار تردمیل گذاشته و از طریق رفتن به منوآل شروع کرده و سرعت را بر روی 2 تا 3 mhp تنظیم نمایید .

3- با ویژگی های ایمنی دستگاه کاملا آشنا شوید :

محل دکمه توقف اضطراری را یاد گرفته که در صورت لزوم در حین تمرین کردن اگر نیاز شد بدانید و از آن استفاده نمایید.معمولا این دکمه به صورت بزرگ و به رنگ قرمز می باشد .

4- دستگاه را آرام روش کنید:

برای آنکه ابتدا عادت به استفاده کردن از تردمیل کنید و از حالت مبتدی بودن در بیایید دست هایتان را بر روی دستگیره های کنار تردمیل گذاشته و تردمیل را روشن کرده و با همان سرعت شروع تردمیل کار را پیش برده و رفته رفته سرعت را افزوده و دستهایتان را از روی دستگیره ها برداشته و آرام و عادی راه بروید .

5- راه رفتن خود را عادی نمایید :

برای آنکه هم عادت کرده و هم بتوانید بر روی تردمیل عادی راه بروید بعد از روشن کردن و زدن دکمه شروع سرعت خود را بر روی 2 MPH گذاشته ، وسط نوار حرکت کرده و سر خود را بالا بگیرید .

6- سرعت مناسب برای خودتان پیدا کنید :

سرعت مناسب با نوع راه رفتن و سیستم بدنیتان پیدا کرده ، ابتدای تمرین خود با همان سرعت کم بدن خودتان را گرم کرده و بعد آرام آرام به سرعت تردمیل بیافزایید .

7- یک نوع برنامه برای خود انتخاب نمایید :

دستگاهتان دارای برنامه های از پیش تعیین شده می باشد از بین همان برنامه ها یکی را انتخاب کرده ، ابتدا مراحل گرم کردن ، سپس تمرین و بعد سرد کردن را برای شما تنظیم کرده و از همین جهت برای افراد تازه کار بسیار مناسب می باشد .

8- دویدن را برای خود امتحان کنید:

وقتی کاملا به راه رفتن بر روی تردمیل عادت کردید ، سرعت دستگاه را زیاد کرده و دویدن نرم را امتحان کرده و بعد باز هم به سرعت دستگاه بیافزایید و دویدن سریعتر را امتحان کنید. برای آنکه کاملا مسلط شده و بتوانید این کار را راحت انجام دهید نیازمند تمرین خواهید بود . ممکن است در چند مرتبه اول احساس سرگیجه به شما دست بدهد به همین دلیل محتاط بوده و کاملا مراقب باشید.

9- بعد از عادت کردن دستگیره ها را نگیرید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد هنگام دویدن و راه رفتن بر روی تردمیل مرتکب می شوند گرفتن دستگیره های تردمیل می باشد . این کار مشکلات زیادی را به همراه میاورد که در پایین به آن اشاره می کنیم .

الف- میزان کالری که قرار است سوزانده شود کاهش می یابد این کار کیفیت و فواید تمرین هوازی را کاهش می دهد و شدت تمرین کم می شود .
ب- فرم و وضعیت بدن در شرایط نامناسبی قرار می گیرد.
ج- ریسک کشش عضلات افزایش می باشد .
د- هماهنگی و تعادل در بدن کاهش می یابد .
ه- تنظیمات طبیعی بدن و میزان توانایی آن کاهش می یابد .

10- شیب مناسب را تنظیم نمایید :

برای آنکه شدت تمرین را بدون آنکه سرعت را افزایش بدهید ، بالا ببرید می توانید از شیب تردمیل استفاده کنید.در هنگامی که از شیب تردمیل هم استفاده می کنید مجاز به گرفتن دستگیره های تردمیل نیستید و این کار باعث آسیب رسیدن به بدن می شود و ستون فقرات به سمت عقب خم می شود .

11- نحوه توقف تردمیل :

متوقف کردن تردمیل چند روش و راهکار دارد :

الف- کاهش سرعت به وسیله صفحه کنترل تردمیل تا جایی که صفحه تردمیل کاملا متوقف شود .

ب- استفاده از دکمه بزرگ توقف اضطراری (دکمه قرمز رنگ) که سرعت را سریعا کاهش داده و دستگاه متوقف می شود .

ج- گذاشتن پاها بر روی دو ریل کنار تردمیل و سپس دکمه توقف را می زنید.
لازم به ذکر است برای افراد مبتدی دو روش اول بهتر بوده و روش سوم برای زمانیست که کاملا تمرین کزده و با کار کردن آن هماهنگ و حرفه ای شده اید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :