چه ورزش هایی به ما کمک می کند با عوارض افزایش سن مقابله کنیم؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 29 دی 1397 در ساعت 19 : 25 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رسیدن به دوران سالمندی یا همان کهنسالی چیزی است برای هر فردی پیش خواهد آمد و در قدیم نیز دعای خیری بود که افراد در حق یکدیگر می کردند و رسیدن به دوران پیری را موهبتی از جانب خدا می دانستند و سالم رسیدن به این دوران نیز واقعا موهبتی از طرف خدا و درایت هر فردی است که اغلب از آن غافل هستیم. اما این دوران با تحلیل رفتن عضلات و در کل انرژی بدن شما همراه است و بدن بیش از هر زمان دیگری مانند یک بچه احتیاج به مراقب دارد، با این تفاوت که از بچه والدین نگهداری م یکردند و در این دوران بهتر است که قبل از اینکه نیازتان به کس دیگه بیفتد خودتان مراقب خودتان باشید تا از این دوران نیز با موفقیت عبور کنید و از این دوران لذت ببرید.

تعداد سالمندان در تمام دنیا رو به افزایش است و به همین دلیل مشکلاتی که مربوط به این قشر است نیز رو به افزایش می باشد. حتما شنیده مشکلات بیشتر آنها دردهای مفاصلی و استخوان ها و بعد در مرحله دیگر کم‌سویی چشم‌ها، تحلیل رفتن عضلات، کم شدن حافظه و... می باشد. بهتر است بدانید با بالا رفتن سن قدرت بدنی ما رو به کاهش خواهد بود و کم کم قدرتی در حد کودک پیدا خواهیم کرد و به سالهای اول خود برمی گردیم. حال سوال این است چگونه می توانیم با عوارض افزایش سن و پیری مقابله کنیم یا اصلا راه وجود دارد یا خیر؟

باید گفت که بله راه حل های زیادی وجود دارد و مهم ترین آنها داشتن تناسب اندام است چرا که حفظ تناسب اندام یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با اثرات افزایش سن است. کاری که تمام عمر باید آن را انجام دهید آن است که در تمام طول عمر خود روشی را در پیش بگیرید که بتوانید تناسب اندام خود را حفظ نمایید و حتما می دهید راه حل رسیدن به تناسب اندام داشتن رژیم غذایی سالم و انجام دادن مرتب ورزش روزانه حت یبرای نیم ساعت می باشد. جلب است پزشکان به این تیجه رسیده اند که با پانزده دقیقه ورزش روزانه، سه سال افزایش عمر خواهید داشت. در این مقاله راه کارهایی را به شما یادآوری می کنیم تا بتوانید در عین سلامتی و تندرستی با عوارض سالمندی مبارزه کنید و در هر سن و سالی که هستید از سن تان لذت ببرید.

یک از بهترین ورزش هایی که میتوانید در هر هر شرایطی انجام دهید پیاده روی است. پیاده روی ساده و آرام را با هر سن و سالی که باشید می توانید انجام دهید. پیاده‌روی ورزشی است که می توانید در خانه ، باشگاه یا بیرون و فضای باز بیرون از خانه نیز انجام دهید. بهتر است بدانید که انجام این ورزش ساده به زوال عقل کمک زیادی خواهد کرد و می توانید مطمئن باشید که حداقل آلزایمر نخواهید گرفت. اگر درگیر کار و بار خانه هستید یا اصلا شاغل هستید و نمی توانید به باشگاه بروید یا سرمای بیش از حد هوا اجازه نمی دهد از خانه خارج شوید بهتر است تردمیل خانگی برای خانه تهیه کنید تا هم و البته تمام اعضای خانواده از این دستگاه هوازی استفاده نمایید و از برنامه های از پیش تعیین شده تردمیل استفاده نمایید تا بدون مربی هم به صورت اصولی درستی ورزش انجام دهید.

میدانید که سالمندان از این می ترسند که بیرون از خانه بروند و زمین بخورند و دچار مشکلی برای همیشه شوند و این نگران عادی و البته مهم است زیرا در این زمان اغلب استخوان ها پوک شده اند و با شکستن تقریبا هیچ وقت جوش نخواهند خورد و فرد را دچار مشکلات زیادی خواهد کرد. راه رفتن در بیرون از خانه این مشکلات را نیز دارد و با خرید تردمیل خیالتان از این بابت حداقل راحت خواهد شد.

یکی دیگر از ورزش هایی که می توانید در این سن و سال کمک کنید تا عوارض کمتری از پیری را ببینید تمرین تای‌چی است. زمانی که تای‌چی انجام می دهد یک سری حرکات کششی و ژست‌های نرم و سبکی را اجرا می کنید که به نرم ماندن عضلات و استخوان های تان کمک زیادی می کند. تای‌چی به حرکت و تنفس شما نیز کمک می کند و کم کم می توانید بر روی آنها تسلط داشته باشید و لازم نیست به بدن تان سختی بدهید و همین که دو بار در هفته این ورزش را انجام دهید برای بدن تان کافی خواهید بود.

یوگا نیز برای افراد سالمند نیز مناسب است و با اجرای این ورزش یک سری ژست‌ها، کشش‌ها و تنفس کنترل‌شده و... مانند ورزش تایچی است که به شما کمک خواهد کرد عضلات شما قدرت و انعطاف پذیری خود را حفظ و حتی گاهی افزایش دهند. زمانی که بدن شما در دوران پیری سالم و متناسب باشد خبری از فشار خون و چربی خون نخواهد بود و می توان گفت کمتر درگیر اختلات خواب خواهید بود و تعادل خوبی بین سلامتی و تناسب بدن تان برقرار خواهد بود.

به یاد داشته باشید حتی روزهایی که درگیر بیماری های مختلفی هستید دائما در تخت نمانید و در اتاق با هم اتاقی هایتان یا حتی در خانه با کمک اطرافیان و همراهی آنها قدم بزنید. پزشکان این را اعلام کرده اند حتی اگر شما سلامت باشید یا بی تحرکی و راه نرفتن سلامتی تان افت خواهد کرد و زودتر از سایرین لاغر و نحیف و رنجور خواهید شد. اگر راه رفتن و دویدن و از سال های زودتر از رسیدن به کهنسالی آغاز کرده باشید مشاهده خواهید کرد که نسب به هم سن و سال های خود چابک تر و سرحال تر هستید و حتی حافظه بهتری دارید.

با افزایش سن پاها کم کم ورم می کنند و و این موضع با استراحت و خوابیدن بهتر که نمی شود هیچ، بدتر نیز خواهد شد و باید روی آن کم کم راه بروید و با ایستادن روی زمین و بالا بردن پنجه‌های پا فقط روی پاشنه‌ی پاهایتان بایستید و این کار ساق های پاهای تان را تقویت می کند و اجازه می دهد خون در پاهایتان به خوبی حرکت کند و پاهایتان توان راه رفتن خواهند داشت.

مراقب مبتلا شدن به پوکی استخوان باید باشید و در طول جوانی خوردن لبنیات و انجام دادن ورزش را نباید فراموش کنید. راه رفتن و داشتن فعالیت هر روزه بر روی تردمیل یا باشگاه به سلامت استخوان های شما کمک خواهد کرد و دیرتر دچار پوکی استخوان خواهید شد. زمانی که به پوکی استخوان مبتلا شوید بیشتر از هر زمان دیگری در معرض شکستگی لگن، زمین خوردن و سایر آسیب‌های جدی قرار خواهید گرفت.

وزنه زدن نیز به استخوان هایتان کمک خواهد کرد و بهنر است حداقل سه بار در هفته وزنه بزنید و با ابتلا به پوکی استخوان مبارزه کنید و با وزنه زدن به ساخت عضلات تان کمک خواهید کرد و در آن زمان عضلات بهبه استخوان ها فشار وارد خواهند کرد و سبب استحکام استخوان ها خواهند شد. شنا کردن و انجام ورزش‌های آبی نیز برای افراد سالمند و مبتلا به آرتروز بسیار مفید است. با نرم شدن بدن در آب احتمال زمین خوردن و شکسته شدن استخوان شما بسیار کم خواهد شد و عوارض پیری دیرنر به سراغ تان خواهند آمد و حتی می توانید عضلات تان را نیز تقویت نمایید و از این دوران نیز لذت ببرید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :