10 عادت سالم در صبحگاهی برای کنترل وزن

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 20 خرداد 1397 در ساعت 19 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شاید شما هم جزو افرادی باشید که تکان نخوردن عقربه های ترازو شما را نیز اذیت می کند. حتما دیده اید گاهی با اینکه هر تلاش می کنید اعداد روی ترازو قصد پایین آمدن ندارند و به هیچ نتیجه ای نمی رسید. درصد افرادی که اضافه وزن دارند و گرفتار لاغری و رسیدن به تناسب اندام هستند نه تنها در جامعه ما بلکه در تمام دنیا بسیار زیاد است که با تلاش زیاد نیز به نتیجه ای نمی رسند و گمان می کنند دیگر نمی توانند به نتیجه مطلوب و وزن ایده آل خود برسند و بدتر همه راه روش سالم زندگی را رها می کنند.

به یاد داشته باشید داشتن برنامه غذایی سالم و سبک زندگی درست به سلامت بدن نیز کمک می کند و سبب می شود تا از شر انواع بیماری های مختلف خلاص شوید. بهتر است تغییرات مثبتی در تمام وعده های روزانه خود بدهید تا به مرور زمان شاهد نتایج خوب آن باشید. وعده صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های غذایی در طی روز برای ما می باشد. در این وعده اگر بتوانیم به اندازه و درست بخوریم قطعا می توانیم از شر اضافه وزن خود خلاص شویم و به تناسب اندام برسیم.

صبحانه ای پروتئینی بخورید

می دانید که وعده صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در طول شبانه‌روز برای شما خواهد بود. آنچه که صبحانه می‌خورید می تواند روند میزان گرسنگی شما را در طی روز تنظیم کند. به همین دلیل باید در صبح غذایی میل کنید تا دم ظهر شما را سیر نگه دارد و تا میان وعده احساس شدید گرسنگی نکنید. خوردن مواد پروتئینی در صبح یکی از گزینه های خوب برای رسیدن به لاغری است، زیرا با خوردن این مواد برای صبحانه مدت زمان بیشتری سیر خواهید ماند و میل و هوس تان به خوردن کاهش پیدا می کند.

مصرف پروتئین در صبحانه سبب می شود حتی در طی روز نیز چربی کمتری جذب بدن شود و با میل کمی که به غذا خوردن داریم کمتر غذا بخوریم و کمتر گرسنه شویم. پروتئین قادر است سطح گرلین (ghrelin)؛ هورمون گرسنگی را در بدن کاهش دهد و کم کم به کاهش وزن ما کمک زیادی کند.

تخم‌مرغ، ماست یونانی، آجیل، دانه چیا و ... از مواد پروتئینی هستند که می توانید در وعده صبحانه از آنها استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

آب زیاد بنوشید

یکی از توصیه هایی که اغلب پزشکان همواره بر روی آن تاکید دارند نوشیدن 2 لیوان آب قبل از شروع صبحانه است. این توصیه به اثبات رسیده است که می تواند کمک زیادی به روند لاغری شما کند و علاوه بر آن می تواند انرژی زیادی برای فعالیت روزانه شما در طی روز بدهد. با خوردن آب زیاد میزان سوخت و ساز بدن نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه کالری بیشتری نیز خواهید سوزاند. نوشیدن آب موجب کاهش اشتها و در نتیجه غذا خوردن کمتر نیز خواهد شد و شما راحت تر می توانید به تناسب اندام دلخواهتان برسید.

هر صبح خودتان را وزن کنید

برعکس اعتقاد اغلب پزشکان که سفارش می کنند هر روز خودتان را وزن نکنید به شما پیشنهاد می دهیم که هر روز صبح، خودتان را وزن کنید. با وزن کردن انگیزه بیشتری پیدا خواهید کرد و انرژی بیشتری برای تغییر روش زندگی تان خواهید داشت. درست است که شاید اضافه شدن وزن شما را ناراحت کند، ولی اطلاع از این موضع سبب می شود در طی روز حواس تان به خوردن تان باشد و بی رویه غذا نخورید و کنترلی بر روی خود داشته باشید.

با وزن کردن در صبح و دیدن نتیجه آن باعث تقویت عادت‌های خوب شما می شود و می توانید در راهتان مصمم تر قدم بردارید. اراده و انگیزه برای ادامه راهی سخت و البته طولانی کم کردن وزن با دیدن نتیجه موفقیت تشدید می شود و ادامه راه برای شما خسته کننده نخواهد بود.

صبح ها با خود قرار بگذارید بعد از خواب بیدار شدن و دست‌شویی رفتن و خود را وزن کنید و این کار را برای هر روز تکرار نمایید. توجه داشته باشید که با دیدی کلی به قضیه نگاه کنید و فقط به روند کلی کاهش وزن توجه داشته باشید نه به نوسانات آن.

از آفتاب کمک بگیرید

حتی اگر از منزل خارج نمی شوید صبح ها پرده ها را کنار بزنید و از نور آفتاب نیز استفاده کنید. پزشکان معتقدند آفتاب در روند کاهش وزن مؤثر خواهد بود. ویتامین د به ‌مقدار کافی در بدن، به کاهش وزن کمک می‌کند و مانع چاقی می‌شود.

در زمان حال زندگی کنید

فکر و خیال های منفی به بدن آسیب های زیادی می رسانند. سعی کنید در حال زندگی کنید تا هوشیاری کافی را داشته باشید. احساسات در میزان فعالیت و تمرکز شما و بر میزان پایبندی شما به رژیم غذایی تاثیر زیادی می گذارد و به همین دلیل بهتر است در زمان حال زندگی کنید و بیش از اندازه به آینده و گذشته فکر نکنید.

ورزش را فراموش نکنید

صبح بعد از وزن کردن کار دیگری انجام ندهید و سعی کنید برای مدت زمان کوتاهی هم که شده ورزش کنید. اگر به هر دلیل نمی توانید از منزل خارج شوید به باشگاه بروید یا در فضای باز قدم بزنید و ورزش کنید. بهتر است با استفاده از دستگاه های هوازی مانند تردمیل یا دوچرخه ثابت در خانه برای مدت زمانی مشخص البته هر چند کوتاه ورزش انجام دهید. با انجام دادن ورزش میل به غذا خوردن تان را نیز می توانید کنترل کنید و به ثبات میزان قند خون تان در روز نیز کمک نمایید. با استمرار این کار هم می توانید از برنامه های اصولی تردمیل تان استفاده کنید و هم بر روی اشتها و قند خونتان تسلط داشته باشید.

ناهار را از قبل آماده کنید

برای اینکه بتوانید لاغر شوید بهتر است از روز قبل برای فردای تان برنامه ریزی کنید تا بر اثر گرسنگی هر غذایی را در حجم زیاد میل نکنید. برنامه‌ریزی غذایی داشته باشید تا بتوانید روند لاغری خود را با موفقیت طی کنید و کمتر به سراغ غذاهای غیر رژیمی و فست فودی بروید.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای بدن بسیار لازم و مفید است و شاید تعجب کنید که حتی می تواند بر روی لاغری شما نیز تاثیر زیادی داشته باشد. کم‌خوابی میل و اشتهای شما را به خوردن غذاهای پرکالری، کربوهیدرات زیاد، افزایش می دهد و بیشتر سبب چاقی شما خواهد شد. 8 ساعت خواب برای بدن لازم است و سوخت و ساز بدن و عملکرد مغزتان را تقویت خواهد کرد.

سالم تر رفت و آمد کنید

از هر فرصتی برای اصلاح خطاهای شیوه زندگی تان استفاده کنید. نحوه رفت و آمدتان نیز یکی از مهم ترین عموال در طی روز برای شما خواهد بود. اگر می توانید برای رفتن به محل کار و برگشتن به خانه از خودروی شخصی خود استفاده نکنید و سعی کنید این مدت زمان را پیاده روی انجام دهید تا از شر چربی‌هایی دور کمر و شکم‌تان خلاص شوید. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و... از راهکارهای خوبی برای رفتن به محل کار هستند.

حجم غذایتان را کنترل کنید

حواس‌تان به میزان و حجم غذایی که می خورید باشد تا وزن‌تان را کنترل کنید. حجم وعده های غذایی را کم کنید تا کالری کمتری به بدن تان برسد و بتوانید سریع تر به هدف تان برسید و برای این کار و کنترل کالری که می خورید می توانید از روش کالری شماری نیز استفاده کنید و از وعده غذایی‌تان یادداشت ‌بردارید.

با انجام تغییراتی هر چند کوچک در عادت های صبحگاهی خود می توانید به راحتی به کاهش وزن و لاغری دلخواه خود برسید و حس بهتری نیز به زندگی داشته باشید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :